4 kultowe marki streeatwearowe

turbokolor

Zastanawialiście się kiedyś jaka historia stoi za najbardziej znanymi producentami odzieży streeatwearowej? Dziś prezentujemy cztery z nich.

New Era

Marka ta założona została przez Enhardta Kocha, który od najmłodszych lat swojego życia uczył się rozmaitych technik szycia nakryć głowy. Pierwszym miejscem jego pracy było Miller Brother’s Cap Company, lecz już wówczas marzył on o posiadaniu własnej działalności o zbliżonym profilu. Za 5000 złotych jakie otrzymał od rodziny na rozkręcenie biznesu, Koch otworzył w 1920 roku w Buffalo firmę New Era Cap Company. Po jego śmierci w 1954, firmę przejął jego syn Harold. Nie tylko odświeżył on wygląd marki i dostosował wyroby do współczesnych trendów – jego zasługą było także pomysł na wszywanie do wnętrz czapek bawełnianych tasiemek, co obecnie jest już standardem. W ofercie firmy znaleźć można kilkanaście modeli czapek, w tym słynny 59 FIFTY czy 9 FORTY Adjustable.

The Hundreads

Marka powstała w 2003 roku dzięki inicjatywie braci, Bena i Bobby’ego Hundresów. Jak sami przyznają, ich głównymi inspiracjami są kalifornijska kultura, styl mieszkańców Los Angeles i wschodnio kalifornijski, punk, surfing, skateboarding i hip – hopowy styl. Ich projekty nawiązują do początków streetwearu i surfingowego stylu lat osiemdziesiątych. W ofercie marki znaleźć można zarówno koszulki, koszule i bluzy, jak i spodnie, boardszorty i czapki. W 2008 roku asortyment The Hundreads poszerzony został o buty, a rok później w ofercie znalazły się także okulary. Marka współpracowała z szeregiem firm takich, jak Casio G-Shock czy Disney oraz artystami, jak Kurupt czy Robbie Conal.

Vans

Pierwszy sklep marki otworzony został w miejscowości Anaheim przez Paula Van Dorena oraz jego wspólników: Jima Van Dorena, Gordy Lee’go oraz Serga D’Elia. Początkowo firma nosiła nazwę Van Doren Rubber Company. Pod koniec lat siedemdziesiątych, w Kalifornii istniało ponad siedemdziesiąt sklepów marki. W 1982 w butach Vansa, w filmie „Fast Times at Ridgemont High” wystąpił Sean Penn, co przyniosło firmie ogromną sławę. W latach dziewięćdziesiątych udało jej się wejść na giełdę, rozpocząć produkcję poza granicami Stanów Zjednoczonych oraz zaangażować w organizację zawodów snowboardowych, surfingowych i motocrossowych. Obecnie w ofercie firmy Vans poza butami znaleźć można także bluzy, spodnie oraz czapki.

Turbokolor

Na koniec polski akcent w postaci marki Turbokolor, która założona została przez Pawła Kozłowskiego aka Swanskiego – street artowca, grafika i malarza. Swoją przygodę z projektowaniem ubrań zaczął on w połowie lat dziewięćdziesiątych, lecz Turbokolor założył dopiero w roku 2007. Główną inspiracją dla ubrań marki jest muzyka, skateboarding, miasto oraz sztuka. Marka bardzo często współpracuje z polskimi artystami takimi, jak Tempo, Sorry czy M-City. Na uwagę zasługują również kolaboracje z artystami zagranicznymi takimi, jak Jordae, Jeremy Fish czy Will Barras. W ofercie Turbokolor znaleźć można bluzy, swetry, kurtki, nerki, szorty, spodnie oraz czapki.